Lidské tělo


Noha

U člověka je nejdistálnějším (nejvzdálenější od trupu) oddílem dolní končetiny. Tvoří ji , a hlezenní ; spodní část se označuje jako . Nese váhu celého těla, pomáhá udržovat vzpřímený postoj a umožňuje . Přeneseně bývá nohou myšlena celá . U živočichů se může nohou nazývat zadní končetina.

Mužské nohy

Stavba

člověka se skládá z 26 í. Hlezenní spojuje nohu s bércem. nohy je vyklenuta do podélné a příčné klenby. Při stoji tak zátěž spočívá ideálně na obou nohách symetricky (není vyosení ani přetěžování jedné dolní končetiny na úkor druhé) a spočívá na podlaze třemi hlavními body: patou, bříškem 1. (palce) a bříškem 5. (malíku).

v lokomoci

Při došlapu na zem se dotýká země jako první. je proto poměrně masitá a tuhá . Došlap vyžaduje propnutí nohy v koleně, zvednutí špičky a současně vzpřímený člověka (prsa jdou první). Po došlapu paty se odvíjí po své vnější klenbě k prstcovému „vějíři“. Jakmile se kyčelní ve svislici přenese před špičku nohy, dochází k zadní fázi odpichu. Tato fáze je důležitá a bývá zanedbávána tím, že je předkloněn vpřed, „zlomen“ v tříslech dopředu. Tím je eliminován význam lýtkového svalu coby iniciátora odpichu, dochází k přetěžování hlubokého ohybače kyčle (m. iliopsoas) a k typické postuře vystrčeného zadečku. Tato negativní působí ochabnutí hýžďových ů, dále tuhnou lýtkové svaly, může docházet k plochonoží a otékání nohou, neboť lýtka coby „dolní krevní pumpa“ nefungují adekvátně. V kotnících také při odvíjení dochází k viklavému levo-pravému kyvu nohou namísto k lineárnímu pato-špičkovému odvinutí. Pojem „trojflexní linearita“ (stejný směr kyčle, kolene a kotníku při chůzi) popsali Ida Rolf (USA) a František Véle (Pražská myoskeletální škola).

Chůze je probíhající ve svislici těla jak v bočním tak v předo-zadním pohledu. Ramena při chůzi rotují proti pánvi, nohy jsou ponechávány dostatečně dlouho vzadu, což stimuluje a k „vystřelení“ těla vpřed propnutou dolní končetinou a vějířovitou klenbou prstců. Špička nohy má být v linearitě ke směru chůze, tedy nevytočená ani ven ani dovnitř. Taková lokomoce přináší anatomickou i psychickou pohodu, předchází kloubním omezením a prospívá oběhovému a ventilačnímu systému člověka.

dolních končetin jsou mnohem pevnější a kvůli tomu také méně pohyblivé.